Mammaledig = mentalt degraderad.

 
Jag tänker inte sitta här och klaga över att det är ensamt att vara mammaledig, jag är ju med mitt barn hela dagarna så ensamt skulle jag inte säga att det är! 
Dagarna är fyllda med snor, skratt, blöjbyten, matningar och inte minst skönsång. Lilla snigel och ekorrn satt i granen (med delvis påhittad text i vers två) varierar vi mellan. Det är kul! 
 
All min tid går åt A, vilket är meningen när man är mammaledig. 
 
Meeeeeen... Man får ju hjärnsläpp! Jag saknar min hjärna & allt som den hade för sig före den vart en mosig mammahjärna!
Det enda min skalle gör nu är att framkalla migrän och lurar i mig att jag inte kan slappna av när jag ska sova.
 
Jag skulle haft lite inspiration till att "göra nått" kreativt! Vad ska jag hitta på månne?
Så fort den här förkylningen är över så ska jag iallafall ut och springa - jävlar anamma. 
inte för att det är speciellt kreativt men om jag inte kan trimma hjärnan och va smart kan jag iallafall va smal och snygg! 
 
Nog om mig och mina ytliga ambitioner! 
Jag återkommer nog, nästa gång Abbegodisen tillåter.
 
Fridens! 



Kommentarer

Haha! Känner igen det där. Vad gör man? Mosig är ordet! Vi har en kräkbebis så mellan blöjbyten byter jag kläder dränkta i kräks. Blir lätt att man hamnar i soffan och degar ihop 😁
/Erika, sambo till David ;)

Svar: Ja vad gör man? Försöker sig på en ljudbok mellan allt bebissnack. När tillfälle ges försöker jag mig på lite mental stimulans.. ;)
Abbe kräks också, en hel del!! Men, sinomtid slutar han väl med det. Hur mår du annars? Går allt bra? Grattis nån dag i efterskott på 4 månaders dagen! :) 8 :onde va?
Elin Nordlander

» Erika

Sjukt störigt med allt kräk. Det var dock lite värre när hon var sjuk. Hon blev ju opererad för Pylorusstenos när hon var 2 månader. Google är nog enklare än att jag ska förklara ;) men hon kaskadspydde hela dagarna, överallt, en meter minst.
Jag har mått riktigt crap tyvärr men det blir bättre. Ebba sover bra på nätterna tack och lov. Men hon gillar att skrika på dagarna!! Hur mår du? Får du någon sömn?
Ja men tack detsamma :) ja precis det stämmer, 9 :onde för er va? Tiden går så sjukt snabbt!

Svar: David skrev något om magmunnen på insta när han lagt upp en bild på Ebba. Huga!! Så hemskt att vara förälder när ens barn är sjukt!! Är allt okej nu då? Inga långvariga symptom att vänta?

Vad är de som gjort att du mått dåligt då? Något solsken & vår kan råda bot på?

Abbe sover också på natten, med undantag för mat och gnäller mycket på dagarna. Mest tror jag för att han vill ha uppmärksamhet! Han skriker när man lämnar rummet osv, börjar väl fatta att jag kommer om han grinar! 😅
Dagen efter er, och samma namn fast baklänges! ☺️
Det går läskigt snabbt!! 😁
Elin Nordlander

» Erika

Ja precis. Nedre magmunnen släppte inte förbi maten till tarmen. Men nu är det fixat och det ska inte kunna bli några problem i framtiden :) ett litet ärr på magen bara.
Jag fick någon slags förlossningsdepression tyvärr. Men har fått mycket hjälp som tur är. Det kom ganska direkt. Sjukt trist! Men men, det blir inte alltid som man tänkt sig ;). Du blev snittad va? Haha ja jävlar, jag tänkte inte ens på namnet :)

Svar: Det låter bra att det inte var något som hon skulle behöva ha med sig!
Va skönt att du känner att du fått hjälp! Vill du berätta hur du "märkte" att något va på tok och vilken hjälp du fått?
Jag kan tänka mig att de flesta trampar på för att man inte vet annat, det är trots allt första barnet och man ska vara slutkörd eller hur jag ska uttrycka mig..
Nu är snart våren här och jag hoppas att solen piggar upp än lite till! :)
Elin Nordlander

» Erika

Det gick inte att missa kan jag säga. Jag blev jättesjuk redan på BB. Som att jag sprang rakt in i väggen. Fick sån sjuk ångest och det kändes som att jag skulle bli riktigt psyksjuk. Ångest i hela kroppen. Blev livrädd för känslorna. Sedan orkade jag iiingenting. Kanske inte så konstigt efter en förlossning men det var mer än så. Tappade motivation till saker och förflyttade mig endast från säng till soffa varje dag i princip. Det var ett projekt att ta en dusch eller laga mat. Jag fick antidepressiva direkt på BB och blev ännu sämre efter någon vecka hemma (det blir ju tyvärr så med antidepp). Jag blev så pass dålig att min syster körde in mig på sjukan och då blev jag inlagd i typ 4 dagar. Fick ect- elbehandlingar och blev bättre rätt snabbt. Fortsätter med mediciner nu och samtalskontakt. Nu fungerar jag i princip som vanligt förutom att jag får lite dippar med ångest ibland men inte alls lika illa som det varit. Vi har ju kämpat för att få barn i 3 år så jag tror att det blev för mycket bara och när hon väl kom så small det.
Men man ska nog reagera om man börjar att inte känna igen sig själv. Inte vill göra saker som man brukar vilja, om man känner sig nere en längre period. Då ska man nog ta tag i det på en gång. Blev en lång kommentar det här ;).

Svar: Nu när du säger det så tyckte jag nog att jag märkte av på David (även om jag inte känner honom så pass) att något va lite tokigt. Han va inte lika "munter" som jag minns honom men det du berättar förklarar ju en del. Det gläder mig att höra att du är piggare, oavsett så är det skönt att få ventilera saker & ting hos någon även om man inte är deprimerad.
Hade en period jag med då verkligheten kom ikapp och jag inte riktigt var beredd, fick svår ångest med panikattacker men när man kommit förbi det så kan jag ärligt säga att jag känner mig själv bättre än någonsin. Vad är viktigt i mitt liv osv. Är glad att det kom för mig innan jag fick barn för då har man tillräckligt som det är!
Bra att de inte "släpper dig" vind för våg och att du har fortsatt stöd!
Vart bor ni nu och vad har ni för er på dagarna? Hittar ni på något?
Elin Nordlander

» Erika

Nä och han var väl trött som ett as också 😜 Ångest är fruktansvärt. Har också haft det tidigare i livet men aldrig så här illa. Men det var väl en depression helt enkelt. Det har jag aldrig haft förut.
Vi bor på hårdvallsgatan (Sallyhill) i en tvåa. Börjar bli vääääldigt trångt så vi kikar runt lite. Ja jag tycker dagarna är ganska fullbokade. Min syster är också mammaledig så vi umgås en del. Promenerar lite och försöker hålla oss sysselsatta. Dock ingen riktig aktivitet ännu. Jag funderade på babysim men Ebba hatar att bada haha. Hon skriker i ren panik. Funderar på babysång kanske. Vart bor ni? Såg att ni verkar ha haft det trevligt i bassängen iaf :)

Svar: Ååå jag känner exakt samma. I kalendern ser det inte mycket ut men det är något hela tiden och man får säga nej & avboka hipp som happ. Väldigt svårt att prioritera fast det är så "tomt" liksom. En sak om dagen klarar vi kanske av, då måste det vara ett lagom stort projekt. Hatar Birsta exempel, det är ett för stort projekt nu när man inte ammar & de inte finns någon micro annat än för gästerna på Waynes..
Abbe hatade också att bada - va livrädd att de skulle gå åt pipan på babysimmet men det har gått bra, varje gång!!
Inget grin eller skrik. Testade att ha honom sittande i badbaljan en gång hemma och då skrek han inte heller så testa det om ni inte redan försökt.
Babysången på kulturmaggan kanske får ett besök av oss i framtiden men just nu är vi krassliga så vi håller oss hemma bara. Bor på skönsmon, utanför lägenheten finns bänkar i näst intill lä så där sitter jag och dricker kaffe medan Abbe sover i vagnen, en dag som denna är det helt fantastiskt! 👍
Snart påsk, lite tid tillsammans också. Det böir skönt de, vi åker hem till ljunga på långfredagen och lunchar hos min mormor. Piper ni väster ut?
Glad påsk förresten! ☺️
Elin Nordlander

» Erika

Ebba har lärt sig att äta ersättning som är rumstempererad. Oerhört skönt att ha med på tetra när man åker någonstans. Hemma kör vi dock med pulver och micro ;)
Efter att David badade med henne i badkar så fungerar det! Helt sjukt. Från ren och skär panik till knäpptyst. Inte ett ljud! Tvättar henne utan protest och jag är fortfarande lika chockad. Men skönt! :)
Babysång vill jag testa. Låter mysigt. Känns iaf bättre än att hoppa i en baddräkt eller bikini just nu 😂. Träffar du någon mammagrupp?

Ja vi åker till stöde på pimpeltävling på måndag ;) annars är vi hemma i stan bara. Ska ha baby shower för en vän på lördag. Hon ska ha om två månader. Glad påsk på er med :)

Svar: Skönt att hon köper ersättningen rumstempad, lär underlätta en del. Iofs kan jag tänka mig att A gör det oxkså, har bara inte testat de..
Plötsligt händer det!! Haha. Skönt att kunna tvätta av dem allt klet mellan vecken på halsen, bakom öronen och alla andra skrymslen som gömmer lort! Finns fler än man tror.. 😏
Ja men babysång är nog mysigt, vi sjunger mycket hemma. Alla barnvisor jag kan komma på, med delvis påhittad text.. 😅
Ja jag träffar så mycket mammor att tiden inte räcker till. Vi har en tight gemenskap med de mammor vi träffade före BF. Pratar med varandra i en gruppchatt på Whats App dagligen, försöker ses med inte för långt mellan gångerna. Sen är vi 3 par som umgås då vi fick barn samma dag. Utöver det är den ju en "efter BF mammagrupp" med träffar på BVC och andra mammor som fått bebis som man känner. Och babysim och alla vänner/anhöriga.. Haha. Jag tycker verkligen att det är HUR MYCKET SOM HELST även fast kalendern kan gapa tomt då och då. Tiden då man lökade hemma kommer kanske i sommar? Vi har en superfin bakgård, lugnt & lummigt. Hoppas på lata dagar där!
Elin Nordlander


Kom ihåg






Trackback